kratki prikaz Fotoalbuma u Blicu

AUTOR: Vladimir Stojnić

IZDAVAČ: Povelja, Kraljevo

BROJ STRANA: 60

POVEZ: Mek

ISBN: 978-86-81355-07-7

CENA: 300 dinara

OVA ZBIRKA PESAMA JE knjiga projekat ili koncept-knjiga. Mladi pesnik se poslužio postupkom koji u književnosti postoji od vremena kada je Homer opevao Ahilov štit. (U retorici i teoriji književnosti poznatim kao ekfraza.) Zbirka se sastoji iz 24 pesme, tačnije iz 24 fotografije sa prizorima iz celog sveta i iz različitih epoha: Istočni Berlin šezdesetih, zemunski Jevreji tridesetih, san češkog dečaka u noći pred sovjetsku invaziju, snimanje porno-filma u Kaliforniji, Pink Floyd na početku karijere i Miloš Crnjanski po povratku u Jugoslaviju, radnici u Černobilju nakon nuklearne katastrofe, fotografija De Kirikove slike (koju muzejsko obezbeđenje pretvara u rezance), turističke fotografije iz Španije i Indije, autoportret francuskog fotografa s početka 20. veka, fotke moskovskog ubice i sindnejskih žrtvi. „Fotografije“ su uglavnom dobro očuvane, samo je nekoliko u lošem stanju, tako da se jedva nešto može nazreti, jedna nedostaje (šta mislite koji broj?), a tu su i 5.400 (nepostojećih?) fotografija koje je snimio Ogi Ren, jedan od glavnih likova u filmu Dim.

KO JE ZAPRAVO PESNIK? Talentovani, obrazovani i maštoviti umetnik koji promišlja fenomen vremena, trenutka i prolaznosti, odnos fotografije i realnosti, slike i reči. Fotoalbum je u isti mah i panorama civilizacije u proteklih sto godina. Slično kao što je Džarmuš napravio Noć na zemlji, Stojnić je koncipirao svoj „Vek na zemlji“. Pesme su izrazito narativne, takoreći proza grafički prelomljena u stihove.

KADA BI STIHOVI MENJALI KOSMOS, OVI BI GA POKRENULI: „Na poleđini fotografije bio je zapisan/ kratak tekst: Perce sa neba, crno. Možeš/ li ugledati zlo na prednjoj strani?“

LIRSKI SUBJEKAT OVE KNJIGE JE: lirski objekat (lirski objektiv!), a lirski subjekat je njen čitalac, onaj ko „čita“ fotografije. Ponekad su to i likovi sa fotografija.

KAKO ČITATI OVU KNJIGU? Ko nije fan poezije, može je čitati kao zbirku priča. Ko nije fan proze, može je čitati kao (bogato ilustrovanu!) istoriju 20. veka.